I. A munkáltatóknak a
foglalkoztatásra tekintettel nyújtott
adókedvezmények
A Munkahelyvédelmi Akcióterv
megvalósításához
kapcsolódó
törvénymódosítások a
munkaerő-piaci szempontból
hátrányos helyzetű
munkavállalók foglalkoztatóinak a
meglévő munkahelyek megőrzése
és új munkahelyek
létesítése érdekében
jelentős mértékű
szociális hozzájárulási
adókedvezményt nyújtanak.
A munkáltatót terhelő
szociális hozzájárulási
adóból és
szakképzési
hozzájárulásból 2013.
január 1-jétől igénybe
vehető új kedvezmények az
alábbiak:
· 25 év alatti
munkavállalók utáni
kedvezmény
· 55 év feletti
munkavállalók utáni
kedvezmény
· A szakképzettséget nem
igénylő munkakörben foglalkoztatott
munkavállalók utáni
kedvezmény
· Tartósan
álláskeresők utáni
kedvezmény (tartósan
álláskereső az, akit az
állami foglalkoztatási szerv a
kedvezményezett foglalkoztatást
megelőző 9 hónapon belül
legalább 6 hónapig
álláskeresőként
nyilvántartott)
· Kisgyermekes munkavállalók
utáni kedvezmény (ha a
kedvezményezett foglalkoztatásra
valamelyik anyasági ellátás
– GYED folyósítását
követően, illetve a GYES és a
gyermeknevelési támogatás
folyósítása alatt vagy azt
követően kerül sor).
Az akcióterv nemcsak az új
alkalmazottakra, hanem a jelenleg foglalkoztatottakra
is érvényes, így a
módosítások a foglalkoztatottak
megtartását és új
dolgozók felvételét
egyaránt segíti.
A kedvezmény mértéke
részletesen az alábbiak szerint alakul:
1. Amunkáltatót
terhelő szociális
hozzájárulási adó és
szakképzési
hozzájárulás 28,5%-os
együttes összege helyett 14%-ra
csökken:
- a 25 év alatti és az 55 év
feletti munkavállaló
foglalkoztatása esetén.
2. Amunkáltatót
terhelő szociális
hozzájárulási adó és
szakképzési
hozzájárulás 28,5%-os
együttes összege 14 %-ra csökken:
- a szakképzettséget nem
igénylő munkakörben foglalkoztatott
munkavállaló foglalkoztatása
esetén. (FEOR-08 9. főcsoportjába
tartozó foglalkozás szerinti
munkakörben)
3. A bér utáni szociális
hozzájárulási adó és
szakképzési
hozzájárulás a
foglalkoztatás első két
évében 28,5 %-os együttes
összege 0%-ra csökken:
- a 25 év alatti, legfeljebb 180 nap
munkaviszonnyal rendelkező pályakezdő
munkavállaló foglalkoztatása
esetén.
4. A munkáltatót terhelő
szociális hozzájárulási
adó és szakképzési
hozzájárulás 28,5%-os
együttes összege 0 %-ra csökken a
foglalkoztatás első két
évében, a harmadik évben 14%:
- a tartós munkanélküliséget
követően elhelyezkedő,
- a gyermekgondozási díj
folyósítását
követően, illetve a gyermekgondozási
segély és a gyermeknevelési
támogatás
folyósítása alatt vagy azt
követően foglalkoztatott
munkavállaló foglalkoztatása
esetén.
A kedvezmény alapja a
munkavállalót terhelő
közterhekkel és más
levonásokkal nem csökkentett
(bruttó) munkabér
összegéig, de legfeljebb 100 ezer
forintigterjedhet, az ezen felüli
részt már az általános
szabályok szerint terheli közteher.
A bevezetésre kerülő
adókedvezmények a START PLUSZ, START
EXTRA vagy START BÓNUSZ kártyák
alapján járó
adókedvezménnyel nem vonhatók
össze.
| 25 év alatti pályakezdő(max.
180 nap biztosítási
idő)* | 25 év alattiak (180
napot meghaladó
biztosítási idő) | 55 év felettiek | részkedvezmény |
28,5%
|
14,5%
|
14,5 %
| kedvezmény
időtartama |
foglalkoztatás első 2
éve
|
életkor
eléréséig
|
az életkor felett folyamatosan
|
| Szakképzettséget nem igénylő munkakörben foglalkoztatottak | Tartós
álláskeresők
(előző 9
hónapból 6 hónapig
álláskereső) | Kisgyermekes anyák* | részkedvezmény |
14,5%
|
8,5%
|
14,5 %
|
28,5%
|
14,5 %
| kedvezmény
időtartama |
időkorlát
nélkül
|
foglalkoz-tatás első 2
évében
|
3. évben
|
foglalkoz-tatás első 2
évében
|
3. évben
|
Megjegyzések:
1. Maximum 100.000.- Ft/hó jövedelemig
érvényesíthetőek a
kedvezmények
* a 2012 december 31.-én fennálló
munkaviszony esetén is alkalmazható
II. Vállalkozások
számára biztosított új,
választható adózási
formák
A második csoportot a
vállalkozások számára
kidolgozott egyszerűbb, kedvezőbb
adózási feltételek
alkotják.
III. A vállalkozások
finanszírozását,
adminisztrációját
segítő intézkedések
A harmadik csoportot a vállalkozások
finanszírozását illetve az
egyéb számviteli
elszámolást segítő
intézkedések alkotják:
- A devizaárfolyam-veszteségek miatt
nehéz helyzetbe került
vállalkozások
megsegítése
- Pénzforgalmi szemléletű
általános forgalmi
adózás
- Házipénztárra
vonatkozó
adminisztráció-egyszerűsítés |